Stukje zelfliefde <3 / foto: Gerd Altmann via Pixabay

Column: Zelfcompassie is meer dan een hippe hashtag

“Nou, dat had je beter niet kunnen doen. Of moeten zeggen. Dat was echt heel stom van je.” Eerlijk zeggen… hoe vaak zeg jij iets lelijks tegen jezelf? 

Je innerlijke criticus praat regelmatig erg onaardig tegen je. Hij (of zij?) komt telkens naar boven als je onrustig bent of het gevoel hebt dat je niet genoeg bent.

“Shit, als jij nog net wat beter je best had gedaan, dan was je misschien wel gelukt of geslaagd als mens,” zegt deze stem. Op deze manier tegen jezelf praten kan behoorlijk pijnlijk zijn. Maar vaak heb je helemaal niet door dat je zo onaardig bent tegen jezelf.

Geef je deze innerlijke criticus veel aandacht, dan kun je zomaar het vertrouwen in jezelf verliezen. Veel stress ervaren. Gelukkig is het mogelijk om deze kritische stem te herkennen en ‘m te vervangen door een lievere variant. 

Zelfcompassie is meer dan een hippe hashtag. Het betekent dat je structureel aardiger leert zijn voor jezelf. Deze andere manier van denken verlaagt je stresslevels en helpt je beter om te gaan met je emoties. Kun je de compassie voor jezelf vergroten? Volgens onderzoekers kan dit leiden tot meer vreugde, veerkracht en optimisme in je leven. Klinkt goed, he? 

Laat de chocolade nog maar even liggen

Voor je denkt dat je nu je bad moet laten vollopen of met wat karamel zeezout op de bank gaat liggen… Zelfcompassie is geen vrijbrief om jezelf eindeloos te blijven kietelen met nieuwe bezittingen en/of chocolade. Het betekent ook niet dat je zo lief bent voor jezelf dat je nooit meer naar je werk hoeft of andere verantwoordelijkheden moet negeren. 

Sterker nog, je zult door zelfcompassie juist eerder nieuwe dingen op gaan pakken omdat je minder bang bent om fouten te maken. Je accepteert jezelf eerder met al je (daar zijn ze weer!) imperfecties.  

Mediteer om bewust te worden van je gedachten

Hoe krijg je dan die felbegeerde zelfcompassie, one might ask? Ten eerste door je bewust te worden van de (negatieve) verhalen die je jezelf vertelt. Als je boos op jezelf bent of je onrustig voelt, bekijk dan aan wat er echt aan de hand is. Stel jezelf vragen zonder dat je iets wil veranderen. Voel waar je nu eigenlijk behoefte aan hebt. Regelmatig mediteren kan je helpen met je gedachten observeren. 

Accepteer dat je menselijk bent en dus imperfect

Zit je nog steeds vast in een negatieve spiraal? “Waarom ben ik de enige bij wie ’t niet wil lukken?” Realiseer je tijdens deze pity party gerust dat andere mensen soms ook geen idee hebben. Als mens maken we soms fouten, terwijl we dit hele concept van mens-zijn uitvogelen. Je bent dus al imperfect en ook al waardevol, door er gewoon te zijn. 

Schrijf alles wat je nu over jezelf denkt, op, zodat je het anders kunt bekijken. 

Heb je moeite met je gedachten veranderen? Schrijf ze dan op. Door te schrijven wat je nu voelt, op welk gebied je denkt dat je faalt, wat je in de weg zit, worden je gedachten vaak helder. Soms komen er oude emoties en pijn naar boven. Af en toe moet je jezelf vergeven voor iets wat je gedaan hebt. Je leert erdoor met meer liefde naar jezelf kijken en je op je gemak te voelen bij al je emoties. Je kunt jezelf gaan aanvaarden zoals je bent en niet pas als je iets bereikt of gepresteerd hebt. 

Practice makes (im)perfect

Je ziet het al, veel tools tot zelfcompassie staan al tot je beschikking. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij met waar je dankbaar voor bent. Mediteer regelmatig, ook al is het maar tien minuten. Troost jezelf met een fijne gedachte als iets niet goed is gegaan. Spreek jezelf liefdevol toe. Vraag hulp. Oefen je zelfcompassie. Ook hierin is perfectie niet meteen vereist. 

Geschreven door
Meer door Litza van Dijk

Column: Aan dit gesprek komt geen einde

De laatste tijd verdiep ik mij in het fenomeen ‘druk’ zijn en...
Lees meer