(niet zo heel) hardlopen

Op een sukkeldrafje

Soms wil je de wetenschap wel zoenen. Want wat blijkt? Rennen is rennen. Hoe hard dat gaat maakt voor je gezondheid niet zo veel uit. Goed nieuws dus voor de ‘niet zo heel hard’-lopers onder ons: laat die felle sprints achterwege en teken voortaan voor een rondje joggen.

Oké, het moet wel een flink rondje zijn want het is wel de bedoeling dat je de 50 minuten aantikt. Sporten is wél echt goed voor je, de analyse van het British Medical Journal liegt er niet om. De kans op hart- en vaatziekten vermindert met 30% en die op kanker 23%, al met al zorgt het rennen ervoor dat de kans op een vroegtijdige dood met 25% afneemt. Met 1 keer per week 50 minuten joggen op een tempo van 8 kilometer per uur pak je deze voordelen al mee. Sterker nog, méér door verbetert je gezondheid niet nog meer.

Het enige nadeel aan dit verhaal is dat je niet snel een uur kan rennen zonder trainen, dus om dat te kunnen zal je toch aan de bak moeten. Maar mocht je weer eens achteraan hobbelen in je renclubje of ingehaald worden door fanatiekelingen: eat their dust! Je bent al meer dan goed bezig.

Bron: RTL Nieuws

Geschreven door
Meer door Kees!

Zin in chocoladetaart? Neem het als ontbijt!

Leuker kunnen we het niet maken, wel lekkerder. Een paar weken geleden...
Lees meer