Column: Stay cool en voel je goed

Er wordt veel onderzoek gedaan naar waar men het gelukkigst van wordt. Eén van de voorwaarden om je gelukkig te voelen is om je goed te voelen. Goed, gezond en fit. Dit is niet iedereen gegeven natuurlijk, maar je kunt er wel naar streven om het hoogst haalbare uit jezelf te halen. Want als je lekker in je vel zit, kun je veel beter met de dagelijkse beslommeringen omgaan en is wellicht je perspectief op bepaalde stressvolle situaties anders. 

Als ‘Docter Feel Good’, ben ik op onderzoek uitgegaan en heb een aantal weetjes verzameld die kunnen bijdragen aan een fysieke en mentaal fitte en happy you!

O2

Terwijl ik achter mijn laptop zit en me aan het verdiepen ben in verschillende theorieën, haal ik eens diep adem en voel de zuurstof door mijn aderen stromen. Daarmee realiseer ik me dat zuurstof, water en voeding en andere lichamelijke behoeften, de meest belangrijke primaire levensbehoefte zijn. Natuurlijk zijn er nog andere factoren waar wij ons geluk aan meten zoals; gezondheid, relaties, onafhankelijkheid (financiële situatie) en tenslotte erkenning. Pas als deze basisvoorwaarden voor elkaar zijn, is er ruimte voor zelfrealisatie. 

Maak een lijstje

De snelste weg om tot je doel te komen is, een lijstje te maken met steekwoorden waar je blij van wordt. Wat valt je op? Ontdek je een rode draad van dingen die je heel leuk vindt, maar te weinig ‘tijd’ voor hebt? Ga bewust met deze rode draad aan de slag, want daar ligt ook het antwoord voor zelfrealisatie.

Don’t you worry child, See, heaven’s got a plan for you!

Dit gegeven trekt mijn aandacht. Want zelf merk ik, dat als ik met mijn ‘talenten’ aan de slag ga, ik mijzelf heel gelukkig voel. Ik vergeet de tijd, en het kost mij geen enkele moeite om focus te houden. Het geeft juist energie. Als energie stroomt, merk je dat je op het juiste zielenpad bent aanbeland. Dit pad leid je als vanzelf naar je verdere bestemming. Het heeft geen haast, het Universum heeft voor alles het juiste moment, dus probeer ondertussen te genieten van alles wat het leven je op dit moment te bieden heeft. Laat de controle los en leef in het NU.

Healthy mind

Om een fitte geest te hebben en te houden is het belangrijk dat je op tijd de ontspanning opzoekt, iedere dag even een momentje voor jezelf. Zelfs wanneer dit moment pas in de avond is. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad met Dode Zeezout. Terwijl jij lekker ontspant, doet het zout zijn werk en ontdoet het lichaam zich van afvalstoffen, waarna je heerlijk gaat slapen. Tijdens een diepe slaap herstellen cellen zich en komt je mind volledig tot rust. Zeker zo belangrijk is het om je hersenen te voeden met ‘brain food’, als in gezonde vetten. Gezonde vetten komen voornamelijk voor in; vette vis – zalm, makreel, sardines en haring-, avocado, goede olijfolie, walnoten en zeegroenten, zeewier en zeekraal.

Bruin vet activeren

Ik zal jullie eens een geheimpje vertellen; er bestaan twee soorten vet, bruin en wit vet. Misschien had je er al eerder over gehoord. Iedereen heeft een bepaald aantal procent vet, maar dit kun je dus ook onderverdelen in twee soorten. Terwijl in wit vet alleen de ‘slechte’ vetten liggen opgeslagen, activeert bruin vet juist ons energiemetabolisme. Bruin vet zet onze overtollige energie inname om in warmte. Je stofwisseling gaat dus op een hoger pitje branden wanneer je dit activeert. De grote vraag is natuurlijk, hoe??

Je raadt het waarschijnlijk al; meer en vaker gaan bewegen (sporten) is één van de manieren om meer bruin vet te ontwikkelen. Hier kun je zelf mee beginnen door iedere dag tenminste 10.000 stappen te zetten of je kunt jezelf aanmelden bij een sportschool voor goede begeleiding. Ik train zelf twee keer per week in de sportschool met een Hiit training, waarbij de intensiteit hoog is; weinig herhalingen met veel krachtoefeningen. Daarnaast loop ik een half uurtje per week hard om mijn endorfines – feel good hormonen- te activeren. 

Koude training

Ja, ik weet het, het is afschuwelijk om ’s morgens onder een koude douche te staan. Ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar loop iedere keer weer naar adem te snakken en sta te springen van ellende. Toch is koude training heel goed om het bruine vet te activeren. Daarom douche ik tegenwoordig de laatste 10 seconde (bijna) koud, en ik moet zeggen; het is te doen. Daarnaast ga ik regelmatig naar Freezlab in Amsterdam, waarbij de bloedcirculatie wordt gestimuleerd en het immuunsysteem een boost krijgt. Na afloop voel ik mij altijd fris, krachtig en opgewekt. En dat is wat we willen; opgewekt het leven leven!

Stay cool!

Geschreven door
Meer door Karin Achten

Column: JOMO or FOMO

“Wat heb jij een energie zeg,” kreeg ik laatst te horen op...
Lees meer