Project #ShowUs / Foto: Bhumika Bhatia voor gettyimages

#ShowUs onszelf in plaats van perfectie

Kees! is niet de enige die af en toe gek wordt van alle perfectie waar we in de media mee geconfronteerd worden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 70% van de vrouwen zichzelf niet herkent in de beelden die ze dagelijks voorgeschoteld krijgt. Een meerderheid zou dan ook graag zien dat wordt afgestapt van het stereotype schoonheidsideaal en wil vrouwen zien zoals ze zijn, in plaats van zoals ze volgens anderen zouden moeten zijn. Hè hè, dat klinkt als muziek in de oren.

Om de media en reclamebureaus een handje te helpen hebben Dove, Getty Images en Girlgaze de handen ineen geslagen en het afgelopen jaar gewerkt aan het project #ShowUs. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe beeldbank met ‘stockfoto’s’ die bijvoorbeeld in campagnes gebruikt kunnen worden om de heersende maar kortzichtige definitie van schoonheid te doorbreken. Authentieker, diverser en inclusiever; een realistisch, waarheidsgetrouw beeld van vrouwen dat wereldwijd omarmd kan worden.

Onrealistisch schoonheidsideaal ondermijnt zelfvertrouwen

Professor Phillipa Diedrichs, expert in lichaamsbeeld aan het Centre for Appearance Research: “Dagelijks staan vrouwen en meisjes via de media bloot aan een onophoudelijke stroom van nauwe, onrealistische en achterhaalde schoonheidsbeelden en noties van wat het betekent om vrouw te zijn. Tientallen jaren van onderzoek heeft aangetoond dat dit een negatieve impact heeft op het lichamelijk zelfbeeld van vrouwen en meisjes en hun geloof in waar ze toe in staat zijn. Sterker nog, als vrouwen en meisjes niet tevreden zijn met hun eigen lichaam, heeft dit ook negatieve gevolgen voor belangrijke zaken als hun gezondheid, hun welzijn, hun relaties en aspiraties op school en in hun carrière. Het tonen van diverse en realistische beelden van vrouwelijke lichamen daarentegen, zoals de beelden in het Project #ShowUs, leidt tot een verhoging van het lichamelijk zelfvertrouwen.”

De tijd is nu

Het onderzoek werd door Dove uitgevoerd en toont de urgentie van het probleem aan. Dat 70% van de vrouwen zich niet in de gangbare vrouwbeeld herkent is niet slechts een statistiek maar heeft dus daadwerkelijk gevolgen voor het welzijn van deze vrouwen. Slechts 30% van de vrouwen denkt dat ze assertief kan of mag zijn, slechts 49% voelt dat ze de kleren kan dragen die ze wil en maar 37% heeft het gevoel dat ze gewoon zichzelf kan zijn.

Getty Images constateerde tegelijkertijd een opvallende beweging in de gebruikte zoektermen van de beeldbank. De term ‘real people’ groeide afgelopen jaar met 192%, voor ‘diverse women’ was dit 168% en ‘strong women’ 187%. Dat het probleem verder gaat dan het perfecte plaatje blijkt ook de 202% groei voor de zoekterm ‘woman leaders’; we willen vrouwen zien in een progressieve, geëmancipeerde rol. In samenwerking met Girlgaze, die foto’s voor vrouwen door vrouwen levert, kon er direct een stap worden gezet in “het dichten van de genderkloof en het centraal stellen van inclusieve schoonheid”, aldus Girlgaze CEO en oprichter Amanda de Cadenet.

Geschreven door
Meer door Kees!

Zin in chocoladetaart? Neem het als ontbijt!

Leuker kunnen we het niet maken, wel lekkerder. Een paar weken geleden...
Lees meer