Instagram gaat de strijd aan met onhaalbare #bodygoals

Instagram (en trouwens ook Facebook) wordt strenger wanneer het gaat om berichten waarin afslankproducten en cosmetische chirurgie worden aangeprezen. Dergelijke berichten zullen voortaan onzichtbaar zijn voor gebruikers onder de achttien jaar. Hiermee willen jongeren beschermen tegen het nastreven van onrealistische lichaamsdoelen.

De foto-app wordt veelvuldig gebruikt door influencers die hun volgers ‘spammen’ met producten die ze zelf nooit hebben gebruikt en behandelingen die zelf nooit ondergaan zijn. In een statement zegt Instagram-beleidsmanager Emma Collins dat het nieuwe beleid tot doel heeft om van het platform “een positieve plek voor iedereen te maken” en “de druk te verminderen die mensen voelen na het zien van bepaalde berichten”.

Culturele norm

De Britse actrice en body positivity activiste Jameela Jamil is erg gelukkig met de nieuwe regels: “Deze mensen verkopen snoepjes voor meer haargroei, maar ze dragen zelf extensions. Ze fotoshoppen zichzelf om er slanker uit te zien maar verkopen een shake voor gewichtsverlies. Er worden zoveel leugens verteld en we hebben dat geaccepteerd als een culturele norm.”

Bron: Vogue.nl

Geschreven door
Meer door Kees!

Video: Als zij het kan – Marieke Elsinga

Kwam je er net voor die vergadering achter dat er een vlek...
Lees meer