Influencers / foto: Designecologist via pixels

Gelukkig, we zijn niet gek

Hoezeer we ook kunnen genieten van de prachtige Instagramfeeds van de meest glamoureuze influencers, het is altijd goed om in je achterhoofd te houden dat niet alles goud is dat blinkt. En dat in dit geval een en ander niet alleen vaak overdreven wordt maar vaak ronduit fake is. En dat hebben we door hoor met z’n allen! Bijna allemaal dan, 86 procent van de internetgebruikers zegt influencers niet te vertrouwen.

Uit het onderzoek van de De Reputatiefabriek komt naar voren dat de nuchtere Hollanders ‘moe worden van alle gesponsorde producten’. In de wetenschap dat de influencers betaald worden om deze te promoten daalt hun geloofwaardigheid en authenticiteit. Waar gaat het precies mis met dat stukje vertrouwen? De captions zijn oneerlijk, er wordt een onrealistische levensstijl gepromoot, de foto’s zijn bewerkt en veel volgers zijn fake en / of gekocht. Een meerderheid is overigens van mening dat influencers gestraft moeten worden wanneer zij niet open zijn over een betaald partnerschap. Iemand suggesties?

Nog een tip voor de beginnende influencer dan, (@Instaqueenie1996 lees je mee?): wordt een micro-influencer. Dat zijn de wat meer onbekende Instagramaccounts met 50.000 of minder volgers. Volgens het onderzoek kunnen we ons met deze micro-accounts beter identificeren en behouden zij wel hun geloofwaardigheid.

Bron: Entertainment Business

Geschreven door
Meer door Kees!

Samen ontbijten voor een positiever lichaamsbeeld

Breek de dag, tik een eitje. En dan het liefst met het...
Lees meer