Picture time! / foto: Wendy Wei via pixels

Festival wordt steeds meer een Insta-catwalk. Coachella voorop!

Underdressed op een festival verschijnen is tegenwoordig zo gebeurd. De tijd dat iedereen op afgetrapte gympies in een spijkerbroek ongegeneerd stond te dansen is wel voorbij. Ver van te voren worden er al festival-outfits samengesteld; liefst een beetje boho en rock tegelijk met iets leuks in je haar. Die spijkerbroek mag eventueel nog wel maar dan bij voorkeur een Levis vintage (hoe hilarisch is dat trouwens, de 501 ‘mag’ weer maar dan noem je het ‘501 vintage’. Briljante marketing, dat wel.) Festivals zijn dus modeshows geworden met de artiesten als decoratie. Alles voor Insta.

Ga maar eens na. Hoeveel foto’s zie je in je social media feeds van de optredende artiesten of DJ’s op festivals en hoeveel van de outfits? Het ultieme ‘zien en gezien worden’ festival is Coachella in California. Twee weekenden lang trekken ruim 100.000 mensen de woestijn in om daar vervolgens vol in de make-up meer op de foto te gaan dan naar de acts te kijken. Onder de festivalgangers bevinden zich ook talloze topmodellen, artiesten en acteurs (die met luxe villa’s en privé feestjes worden gelokt) waardoor het plaatje belangrijker is geworden dan de muziek. Behalve Beyoncé dan tijdens de editie van 2018.

Wil je even gluren of juist spieken zo aan het begin van het festivalseizoen? De hashtag #coachellaoutfits is een fijne. https://www.instagram.com/explore/tags/coachellaoutfits/

Big business

Voor veel bezoekers is Coachella niet meer ‘lekker een festivalletje’ pakken maar gewoon keihard werken. Het is mode wat de klok slaat. Sterker nog: “Coachella draait net zoveel om mode als om muziek”, aldus Marybeth Schmitt van H&M (een van de sponsoren van het festival) in Het Parool.

Styliste Danie Bles organiseerde vorig jaar zelfs een speciale reis naar Coachella voor influencers, zodat iedereen met de mooiste foto’s kon pronken op social media. Niets werd aan het toeval overgelaten: er stond een compleet team aan visagisten klaar en verschillende mode- en accessoiremerken hadden het nieuwste van het nieuwste meegegeven om de influencers op te tuigen. Danie: “Zo’n trip is een nieuwe marketingtool. Coachella is fotogeniek, merken vinden het tof om voor hun social daar leuk beeld van te hebben.” Het team van Danie sliep maar 2,5 uur per nacht. Het is echt hard werken hoor op zo’n festival. Vraag: wie gaat er wél op tijd naar bed tijdens een festival??

Kees! momentje

Je kan nog zo je best doen en op je paasbest op een festival verschijnen, er kan zich altijd een wardrobe malfunction aandienen. Deze Kees! dacht ongeschonden de dag door te komen, zelfs in de überstylische blauwe poncho die werd uitgedeeld toen het ging regenen. Te vroeg gejuicht… tja onhandig hè. Beide beentjes in de lucht en onder de modder. En wat doe je dan? Dust yourself of and try again. Het mag de pret toch niet drukken!

Bron: Het Parool, helemaal lezen kan (betaald) op Blendle.

Written By
More from Kees!

De keerzijde van mediteren

De ware adapts zweren bij mediteren. Inner peace, focus, een hoger bewustzijn,...
Read More